Nyolc évvel vagyunk azután, hogy Batman eltűnt a nyilvánosság elől, s Harvey Dent valamennyi bűnét magára vállalva üldözötté vált. Azóta nem látta őt senki. Nem hallott róla senki. Bruce Wayne kissé megtörve, mintegy remeteként vonaglik Gotham City árnyékában, s gyászolja Joker által elveszített szerelmét, Rachel Dawes-t. Fájdalmában elzárkózik, de apátiába hurcolt áldozata értelmet nyer: Harvey Dent hősi eszmeisége által a szervezett bűnözés felszámolódik, rács mögé kerülnek az imposztorok és az utcai haramiák. Gotham lelke megtisztul. Anthony Garcia, a város polgármestere törvénybe foglalja a Fehér Lovag hősiességét, a Harvey Dent nap pedig éves ünnep lesz. Gotham City meglátja a békítő fényt, s alvilága látszólag örök álomba merül. Azonban egy új gonosz közeleg: Bane. Egy pszichopata, aki Jokerhez képest nem csak, hogy fel akarja forgatni Gothamet, de el is akarja azt pusztítani látszólag a népet felszabadítva. A sötét lovag ezért újra kénytelen felvenni a harcot, ezúttal magával is.
Ha megpróbáljuk A sötét lovag-trilógia sikerét megérteni, akkor a kiindulópont a Christopher Nolan-jelenség szokatlanul egyetemes megítélése. Mindenki esküszik rá, hogy A sötét lovagok valamelyike jelenti a képregényfilmek csúcsát, az ellenzék elhanyagolható kisebbségben van. Mindenki esküszik az Eredetre. És aki ismeri a rendező korábbi munkáit, jellemzően imádattal beszél róluk. Mi több: jóval a filmek megjelenése előtt is biztosak voltunk a sikerben. Hány szkeptikus cikk született a Felemelkedésről? Nolan példátlan bizalmat élvez a közönség, a kritika és a stúdiók körében is; miért? Mert Christopher Nolan (és testvére és írótársa, Jonathan) nem csodákat készít, hanem profi filmeket. Fellobbanó remekművek helyett hideg, alapos, mérnökien kidolgozott alkotásokat. Az Eredetnél azt mondtam róla, hogy úgy ír, mint Asimov: logika, állítások és következtetések, ebből épít világot, és még a hibái is hasonlóak (gyöngébb karakterek és kevés, bár olyankor alaposan kimódolt érzelem). Filmjei sikere a tudatosan alkotó embert dicséri, nem a megmagyarázhatatlan géniuszt.